یکی از مهم ترین قسمت های اسباب کشی بسته بندی وسایل برای اسباب کشی می باشد. همانط.ر که میدنید تمام وسایل منزل برای حمل  بسته بندی قلق خاص خود را دارند در زیر ما به چند مورد اشاره می کنیم تا کار شما را برای اسباب کشی آسان کنیم. در صورتی که میخواهید بار کوک جابجا کنید از وانت بار استفاده کنید.

بسته بندی اشیا با توجه به سایز و ابعاد :

قبل از شروع و اشاره به نحوه بسته بندی تک تک اشیاء موجود در منزل ایرانی ، به چند نکته و تذکر های قبل از شروع پروسه اسباب کشی می پردازیم .

  • اشیائی که ابعاد بزرگتری دارند را ابتدا در وسیله نقلیه مریوط به حمل کالا قرار دهید . با اینکار می توانید در پایان از فضای بیشتری استفاده کنید.
  • مطمئناً نمی خواهید که برای اسباب کشی دو بار یا بیشتر شرکت های باربری را خبر کنید.
  • همچنین باید تصمیم بگیرید که چگونه از هر جعبه خالی که در دست دارید استفاده کنید .می توانید از روزنامه مچاله شده یا پلاستیک مخصوص بسته بندی در اسبابکشی استفاده کنید تا حبابهایش از سایش ظرف و ظروف به یکدیگر جلوگیری کند .
  • وسایل هر جعبه را مرتبط با جنسشان و جایگاهشان در هر یک از اتاق ها می توانید لیبل بزنید . از برچسب یا ماژیک برای این کار استفاده کنید.
  • حواستان به استحکام جعبه ها باشد . اگر احساس می کنید هر یک از جعبه ها از استحکام لازم برخوردار نیست ، با استفاده از چسب پهن یا طناب نایلونی مخصوص بسته بندی آن را محکم کنید.
  • قبل از باز کردن وسایل ، لوازم ضروری مانند  سطل آشغال ، چاقو، پیچ‌گوشتی، میخ و چکش را آماده کنید تا به‌ راحتی چسب‌ها را باز کرده، تابلوها را به دیوار زده و کارتن‌های خالی را دور بریزید.
  1. فرش

نکته ای که برای جابجایی فرش قابل توجه می باشد این است که توصیه نمی شود فرش را تا کنید و بهتر است آن را به صورت لوله ای جمع کنید .و در پایان اگر مایل بودید با سلفون های مخصوص بسته بندی آنرا خوب بپوشانید . به منظور جلوگیری از کثیف شدن فرش و به خصوص ریشه های آن به هنگام جا به جایی، ابتدا پارچه ای را در قسمت ریشه ها به صورت دولا به گونه ای قرار دهید که ریشه در بین دو لایه پارچه واقع شود، سپس فرش را با پارچه لوله کنید. در نهایت اگر پارچه بزرگ دیگری در دسترس دارید، به دور فرش لوله شده نیز بپیچید.

  1. انواع میز و صندلی

میز های ناهار خوری ، کامپیوتر ، میز تحریر ، و اشیا چوبی از این قبیل در پروسه اسباب کشی لازم به توجه ویژه ای دارند زیرا ضربه خوردن یا خراش برداشتن آنها می تواند باعث پرداخت هزینه باشد .

برای بسته بندی این گونه از اثاثیه باید این صورت عمل کنیم که لبه ها و گوشه های تیز آنها را با استفاده از جعبه ، نایلون ، کاغذ و هر چیز دیگر که بتواند این قسمت را بپوشاند پر کنید .

سپس با سلفون مخصوص یا نایلون حباب دار و چسب آنرا بسته بندی کنید .

صندلی ها را می توان به صورت L  روی هم چید تا فضای کمتری را اشغال کند .

  1. گیتار

برای جابجا کردن گیتار تان بهتر است آن را به دست کارگر نسپارید و اگر امکان دارد آن را با وسیله شخصیتان ببرید .

اگر کیف گیتارتان یک باکس محکم است ، به همان شکل حمل کنید . در غیر اینصورت شما به یک جعبه بزرگ که گیتار در آن جا شود نیاز دارید . گیتار را درون جعبه بگذارید و دور و اطراف و رو و زیر گیتار را با کاغذ بسته بندی مچاله شده  بپوشانید . در جعبه را ببندید و با چسب پهن از محکم بودن آن و اتصالات جعبه مطمئن شوید .

در پایان اطمینان حاصل کنید که وسایل سنگین دیگری در بالای جعبه ی گیتار در ماشین بارگیری قرار نگیرند .

  1. پیانو

برای جابجایی پیانو نکته اول اینست که کاری 2 یا 3 نفره است و یک نفره انجام نمی شود . سپس در ورودی را اندازه بگیرید و مطمئن شوید که از هر طرف یک تا دو اینچ فاصله داشته باشد . اگر لازم است با پوشاندن پیانو با ورق های نایلونی و پلاستیکی حباب دار آن را بپوشانید تا در هنگام حمل آسیب نبیند .

  1. گل و گیاه

حمل بار گیاهان و گل های آپارتمانی یا انواع درختچه ها ، درخت های گلدانی و ... در اسباب کشی برای بسیاری از افراد مهم است .چرا که سایز گلدان ها ، محافظت از گیاه داخل گلدان ها و جابجایی آن به صورتی که آسیب نبیند عواملی چالش برانگیز محسوب می شود .

دو ساعت قبل از حرکت ماشین به گیاهان آب بدهید.  نمی خواهید که خاک گلدان گل و شل باشد . ولی کمی تر باشد .

گلدان های بزرگ مستقیم جابجا می شوند ولی گلدان های کوچک را می توان گروه گروه در جعبه ها قرار داد .

می تواند برای استحکام گیاهان درون گلدان ها از یک میله چوبی ، پلاستیکی یا هر میله حکم دیگر استفاده کنید ، به صورتی که میله درنزدیکی گیاه مورد نظر قرار می گیرد  و با بند یا طنابی  آنها را به هم ببندید .

در پایان بدانید که ماشین های باربری در حال حرکت باعث تکان خوردن گلدان ها می شود .می توانید آن ها را در کامیون به جایی ببندید که از افتادن آن جلوگیری کند .

  1. مبلمان

در پروسه باربری مبلمان ، برای جلوگیری از هر گونه صدمه ای به رنگ یا چوب صندلی ها و مبلمان  ، آن ها را با کاغذ مچاله شده ، و نایلون های پلاستیکی حباب دار مخصوص اسباب کشی بسته بندی کنید .  هنگام جابه‌جایی ممکن است چرخ‌‌های مبل‌ها کنده شوند. بنابر این قبلا آن‌ها را جدا کرده، بسته‌بندی و برچسب بزنید. این که مربوط به کدام مبل هست را هم یادداشت کنید.

  1. تابلو ، کریستال و ظروف چینی گرانقیمت

برای جابجایی این گونه اشیاء حتما آنها را با روکش محافظی همچون نایلون های پلاستیکی حباب دار با روزنامه مچاله شده بپوشانید . و با زدن لیبل "شکستنی" یا "با ارزش" روی آنها ، مسئول حمل بار را از حساس بودن بار درون جعبه مطمئن سازید .

  1. لباس

هنگام مرتب کردن و جمع آوری وسایل داخل کمد احتمالا با کوهی از لباس ها و وسایلی مواجه می شویم که هفته ها و شاید ماه ها از آنها استفاده نکرده ایم. بهتر است اینگونه وسایل را به افراد نیازمند ببخشیم. یا حتی در یک بستهبندی جدا در کنار سطل زباله قرار دهید تا افرادی که پسماندها را جمع آوری می کنند آنها را بردارند.

  1. وسایل شکستنی ، ظرف و ظروف

هر چه در بسته بندی اشیاء شکستنی بیشتر دقت کنید ، وسایل خود را در پایان سالم تر تحویل می گیرید . خرده ریزهای شکستنی را در پارچه یا روزنامه پیچیده و از ظروف پلاستیکی دردار فریزری به عنوان جعبه آنها استفاده کنید.

ظرف و ظروف را می توانید تک تک یا دسته دسته کنار هم قرار داده سپس با نایلون حباب دار به دقت بسته بندی کنید . و برای آینه ها می توانید ابتدا لبه های تیز آن را با روزنامه باطله یا پلاستیک حباب دار بپوشانید و سپس با سلفون یا ملافه به دقت بپوشانید . بادتان باشد که روی وسایل شکستنی لیبل بزنید .

  1. کتاب

در جباجایی کتاب ها بهتر است به این نکته دقت کنید که اگر جعبه ای بزرگ را از کتاب پر کنید وزن آن بسیار سنگین می شود .در ضمن کتاب های هر قسمت از خانه را لیبل بزنید مثلا روی جعبه بنویسید : " کتاب خانه ی نشیمن " . به این صورت در حمل بار و تخلیه بار کارتان آسان تر خواهد بود .